Terugblik op de sponsormatinee

Zondag voor de wedstrijd tegen Seraing organiseerde SC Eendracht Aalst een sponsormatinee, gepresenteerd door oud-sportjournalist Louis de Pelsmaeker. De voorstelling schiep duidelijkheid over de te volgen koers.
Achtereenvolgens kwamen voorzitter Patrick Le Juste, CEO Dirk Adriaenssens, commercieel verantwoordelijke Carolien Pieters, sportief directeur Patrick Vanderpoorten en coach Tom De Cock aan het woord. Het webteam
ging naar goede gewoonte meeluisteren. 

Promotie

Voorzitter Le Juste beet de spits af. Volgens hem heeft de club de promotie naar de Eerste Amateurliga vlot verteerd. “We hebben zeer snel de aandacht
gericht op het nieuwe seizoen en we kijken nu naar boven. We hebben in onze planning tijd gewonnen door de onverwachte promotie. Nu kunnen we rustig fundamenteel opbouwen en binnen een vijftal jaar mikken naar de Profliga. Zoals
ik al zo vaak zei, mogen we geen luchtkastelen bouwen. Voetjes op de grond, blijft ons motto.”

Werven 

Er werden heel wat zaken vernieuwd binnen de club: het restaurant dat een volledige make-over kreeg, het
jeugdcomplex Zandberg dat helemaal opgefrist werd en binnenkort ook de staantribune. De voorzitter bedankte hiervoor uitdrukkelijk het Aalsterse stadsbestuur en sponsor Patrick Cleemput van het gelijknamige isolatiebedrijf,
die de bijdrage van de club volledig afdekt. “De kast met de lijken is nu volledig leeg. Er werden aan het begin van onze bestuursperiode een aantal werven gedefinieerd en opgeruimd. Er blijft nog één werf over en dat is de
overdracht van het patrimonium van de VZW naar de nieuw opgerichte CVBA, waarin momenteel de schulden werden ondergebracht. Daarvoor hebben we nog een akkoord nodig met ex-voorzitter Frank De Roose, die een spilfiguur is in de
VZW. Maar ik denk dat de gesprekken de goede kant uitgaan en ik heb er vertrouwen in dat we binnen afzienbare tijd een akkoord zullen bereiken. Het uiteindelijke doel is dat de Raad van bestuur van de CVBA het beleid en het
beheer van de club bepaalt.”

Masterplan 

De fusie tussen de 2 damesploegen werd met succes afgerond. De A-ploeg van de Eendracht Aalst Ladies speelt nu nog vaak in het Pierre Cornelisstadion, wat tijdens de
wintermaanden misschien wel een probleem zou kunnen opleveren voor de kwaliteit van de grasmat. Voor dit probleem ziet voorzitter Le Juste niet meteen een oplossing, aangezien er een tekort is aan velden en infrastructuur zowel
in Aalst als in Denderhoutem. Overigens heeft de Stad Aalst aan de club gevraagd om de specifieke noden rond een nieuw stadion concreter te definiëren, zodat ze deze kunnen opnemen in een masterplan. Alleszins hoeft de club de
eerste jaren niet meteen op een nieuw stadion te rekenen.

Budget 

CEO Dirk Adriaenssens schetste de financiële toestand van de club. “De bekeruitschakeling heeft niet direct gevolgen want een
kwalificatie voor de volgende ronde was niet gebudgetteerd. Wel hebben we hierdoor 40.000 euro gemist. Qua budget zitten we in de bovenste helft van Eerste Amateurliga, vergelijkbaar met dat van titelkandidaten Heist en
Dessel. We zullen een zeer strikte financiële orthodoxie blijven hanteren. We moeten absoluut de kosten beheersen want binnenkort moeten we ook de stadsobligatie terugbetalen. Voor alle duidelijkheid betekent dit geenszins
dat we gaan snijden in het sportieve budget. Meer nog: indien zou blijken dat we ons rond Kerstmis in de gevarenzone bevinden sluit ik sportieve versterking, gecombineerd met een beperkte afslanking van de kern, niet uit. Er is
verder nog een kleine meevaller door de transfer van Laurent Depoitre naar Huddersfield. Anderzijds missen we momenteel de thuisrecette tegen FCV Dender, maar uitgesteld is vanzelfsprekend niet afgesteld. De wedstrijd werd
overigens niet alleen uitgesteld omwille van de tribuneperikelen, maar ook – en belangrijker zelfs – door de werken rondom het stadion. Stel je eens voor: een risicowedstrijd waarbij stenen en ander losliggend materiaal zomaar
voor het grijpen liggen.”

Nieuwe sponsors 

Commercieel verantwoordelijke Carolien Pieters schetste een stand van zaken met betrekking tot de sponsors. “We hebben een 10 tot 15-tal nieuwe sponsors kunnen
overtuigen. Ik ga de namen niet opsommen uit schrik om er ééntje te vergeten. Bovendien zijn de bestaande sponsors massaal trouw gebleven. Het promotiebudget, dat met 30% opgetrokken werd, is hiermee quasi volledig rond. De
sponsors kiezen op geïndividualiseerde wijze welke visibiliteit ze zelf willen: hetzij in het stadion, hetzij op Zandberg of combinaties van beide. Ik wil bij deze alle sponsors uitdrukkelijk bedanken voor het vertrouwen dat zij
in SC Eendracht Aalst stellen.”

Commercieel 

Een nieuw initiatief is de EA Gin die door onze sponsor Wijnen en Likeuren De Moor werd ontwikkeld, en die nu ook te koop is. De abonnementenverkoop loopt ook als
een trein: we zitten niet ver van de 600. De evolutie van de merchandising is ook bevredigend: in samenspraak met de supportersverenigingen werd er een nieuwe lijn ontwikkeld. Binnenkort komt ook het wintergamma
uit. Positieve geluiden alom, maar toch ook een klein minpuntje. “De fandag met bijhorende barbecue was ietwat ontgoochelend. We hadden 1.000 aanwezigen, en hadden eigenlijk op 1.200 gemikt. Ik denk dat de timing wat
ongelukkig was. We zullen er de nodige lessen uit trekken.” aldus nog Pieters, die heel het commerciële luik van Eendracht Aalst als “hobby” voor haar rekening neemt. “Het takenpakket begint stilletjes aan inderdaad erg zwaar te
wegen. Maar niet getreurd want er zijn 3 nieuwe medewerkers in de commerciële cel, die enkele van de zwaarste lasten van mijn schouders zullen nemen.”

Jeugdopleiding 

Vervolgens kwam Patrick
Vanderpoorten aan het woord. In afwezigheid van David Hillewaere, die herstelt van een heupoperatie, had onze sportief directeur het over Zandberg. “Onze beloftenploeg speelt ook een niveau hoger, hetgeen de spelers
hoogstwaarschijnlijk weer wat beter zal maken. Het moet ons doel zijn om elk seizoen 2 à 3 spelers naar de A-kern te laten doorstromen. De paradox is een beetje dat – ofschoon voetbal een ploegsport is – het niet ons eerste
objectief is om kampioen te spelen, maar wel om individuele spelers op een hoger niveau te tillen. Kwaliteit boven kwantiteit dus. Onze vernieuwde infrastructuur moet daarbij een bevorderende factor zijn: nieuwe ramen en
sanitair, verbetering van de grasmatten, sproeisysteem met eigen waterputten, nieuwe grasmaaier,…” Vanderpoorten maakte van de sponsormatinee gebruik om de vele vrijwilligers te bedanken die het ITEA-toernooi mogelijk
maakten. “Dit bracht de club een mooie som op, en even belangrijk was de synergie tussen de jeugdelftallen en de eerste ploeg. Voor die gastjes blijft het een enorme ervaring om in nauw contact te komen met hun
idolen.” Tenslotte vermeldde Vanderpoorten nog de op handen zijnde audit door de KBVB van onze jeugdafdeling, waarbij naast infrastructurele parameters de doorstroming van de jeugd een belangrijke rol zal spelen.

Jongste elftal 

Als laatste kwam coach Tom De Cock aan bod. Die legde de nadruk op het feit dat de twee voorbije wedstrijden tegen titelkandidaten Heist en Dessel totaal geen ijkpunt zijn. “Of deze nu
helemaal aan het begin van het seizoen komen, of ergens halverwege, speelt geen rol. Wij hebben voor die matchen geen puntengewin ingecalculeerd. Het zal vooral in onze thuiswedstrijden zijn dat we – gesteund door onze
fenomenale achterban – de punten moeten sprokkelen. We zullen echter tegen sterkere tegenstanders moeten opboksen en dat betekent minder kansen. Minder kansen betekent dat onze efficiëntie, ons afwerkingspercentage naar omhoog
zal moeten. En laat het net dat zijn waar we vorig seizoen soms wat problemen mee hadden. We gaan er alles aan doen om de lef en het zelfvertrouwen van onze spelers te verhogen. De andere ploegen beschikken over meer maturiteit
dan ons, wij hebben de jongste ploeg van de reeks. Voor veel van onze spelers wordt dit een scharnierjaar: kunnen zij nog verder progressie maken zodat ze verdere stappen in hun carrière kunnen zetten? Dit is dus een leerproces,
maar jammer genoeg beschikken we niet over 6 maanden om te leren.”

Merknaam

Louis De Pelsmaeker besloot de matinee met een opvallende bevinding uit een masterthesis van een student aan de Gentse universiteit,
waaruit bleek dat Eendracht Aalst een merknaam is met een zeer hoge herkenningsgraad, te vergelijken met de beste clubs uit 1B. Wij hadden deze thesis vanzelfsprekend niet nodig om dat te weten, maar het is mooi dat het nu voor
eens en voor altijd wetenschappelijk bewezen werd! Iendracht veroit!

fdh

728 × 90 Leaderboard
728 × 90 Leaderboard 1
728 × 90 Leaderboard 2
728 × 90 Leaderboard 3
728 × 90 Leaderboard 4
728 × 90 Leaderboard 5

ONZE PARTNERS

  • Plastiek Hofstade
  • X3
  • Thoen
  • Arijs Begrafenissen
Toegevoegd aan winkelmandje